Tak máme 28.12 2013 a konečně jsem se dostal k trochu volna a možnosti prozkoumat na vlastní kůži obávanou a proslulou poušť Atakama kde vědci tvrdí že neprší už několik desítek let.Vybral jsem si ze satelitních snímku cestu okolo dvaceti pěti kilometru Měsíčním Údolím neboli Valle de La Luna.Je blízko civilizace města San Pedro de Atacama,lemované turisty,pro začátek jen na dvě noci nebo jednu podle toho jak to bude náročné.Jde hlavně se seznámit s podmínky a probádat okolí údolí cca 30km chůze tak že budu pořád v pohybu.Nikdy jsem v žádné poušti nebyl tak seznámení bude pomalé a lechtivé žádný extrém.Jen prostě dojít do údolí,vyspat se,prozkoumat tamní život a vidět jaky to tam doopravdy je..

Vycházím bez peněz a jiných pomůcek jen voda cca 3litry z města Calama na stopa do San Pedro de Atacama.Asi 10km před městem chci začít své první pouštní dobrodružství.

Expedice   ATACAMA

VALLE De La LUNA

SURVIVAL

TEST

by Jan Patak

první seznámení

tahle zprava mi došla den před Atakamou ...nevím,proč to píšu teď,ale kámo ty jsi mi ukázal jak si užívat života naprosto naplno,dikkkkkkkkkkk

Takže,

Kamarád mě zavezl na konec Calami a tam jsem stál asi 10 min na slunku a vzalo mě auto.Odvezlo na místo co jsem si vybral na mapě cca 12 km od San Pedra.Jo jen že jsem tam kde mě vysadil svoje místo z mapy vůbec nepoznával.Tak náhradní plán jsem vymyslel na základě toho že chci jen poznat jaký to je být v Atakame přes noc.Jsem asi daleko od místa které jsem chtěl asi nejvíc vidět a to Valle de la luna.Už po vystoupení z auta,asi okolo 4 odpoledne jsem poznal co to je vedro.Dostal jsem pořádnou ránu nejen od slunka ale taky od země co byla prohřátá.Pokračuji od silnice a asi po hodině jsem zabočil na levé straně ode mně jakési kopce a v jednom se zrovna odkryla načervenalá zeď.To tam to bude dobry na stan,jsem si pomyslel.Slezu tedy z cesty a mířím přímo k Červenému útvaru skály co vystrkuje růžky přes duny a menší kopce okolo za kterými jsem se občas přišel schovat na chvilku před slunkem.Začínám se rozhlížet kolem abych pochopil zdejší život.Horko a krosna mě dává zabrat.Míjím na zemi místo se zelenými kamínky.Tohle jsem vyděl nahoře na vulkánu Misti v Peru.To bude síra a taky ze byla.Pokračuji dál dívám se po stopách zvířat.Prohledávám křoví,odtrhávám větvičky a zkouším jak voní a kolik mají v sobě šťávy stisknutím dvou prstu.Všude kolem ticho akorát auta za mnou míjí po silnici v dáli která se mihotá v horkém vzduchu sálajícím z rozpáleného slunka.Na druhé straně kde je nedohledno všude písek a pár menších tornád které jsou docela výdržné a točí se docela do velké výšky.Mě osobně slunko nevadí.Už zamlada jsem mohl být na slunku 50h denně bez čepice a neměl jsem nikdy upal ale tady to byl zápřah.Naštěstí už bylo odpoledne jinak bych se choval úplně jinak.Dlouhý rukáv,čepice nebo šátek,tričko přes hlavu,víc vody a rozhodně bych nechodil přes den ale v noci.Pokračuji dál najednou vidím nekonečné ohromné duny písku které začínají asi stěnou 7m vysokou.Neskutečný,nikdy jsem nevyděl takovou stěnu.Obejdu ji a za dunou níže dole se sune dlouhý a hluboký kanon cca se stěnami do výšky 5m jako koridor vyschlé řeky.Vlezu dovnitř a procházím kanonem.Začne foukat silný vítr tak že musím jít pozpátku jak písek švihá do obličeje.Hned nato si dávám tričko přes hlavy aby šli vidět jen oči na kterých mám brýle.

Některé skalky vypadají jako by měli okénka.Jako z dávného města hází stín na steny.Fantazie tady nemá meze.Super místo.Najednou dál v dáli přes silné foukající vítr uvidím něco jako přes kanon vede někam nahoru silnice.No vážně,popojdu dál a objevuje se mi cesta pro auta.Hned mě napadlo že to bude asi lom na nějaké minerály.Přijdu blíže a uvidím strážní budovu s anténou na střeše.V dolech se používají trhaviny a tak doufám že kanon není součástí dolu.Hned vidím na stěně zlatými písmeny VALLE DE LA LUNA.

Muj kanon po odboceni z cesty                                                                                      tri  kameny nahore v mesicnim udoli

Jaj vyskočil jsem a slezl z cesty abych byl z uhlu okének strážní budovy a tím se vyhnul placení.Sbírám odpadky po cestě tím si pro svoji duši a karmu vstupné jako by odpracuji.Na strázní budově byla napsaná otevírací doba od 8.30do 6.30 aaa máme po návštěvních hodinách ale stejně jsem šel za budovu tam okénka nebyli a vylezl v kopci pak dal na silnici co vedla dal do kopce ,jak tak lezu najednou se mi noha zaboří do bílého bláta.Podíval jsem se kolem a cela krajina se proměnila za strážní budovou v bili prach jak námraza.Podívám se blíže ,něco se leskne u mé nohy ,bylo to jako roztavena sklínka v zemi.Už jsem chápal proc Valle de La luna ,lide mi říkali ze údolí cele luminizuje.Nemohl jsem se dočkat až tam budu.Začal jsem chvátat vylezu na kopec a odkrývá se mi něco nezkutečného měsíční krajina s hrstkou turistu co si fotili jakési tři trčící velké kameny ze země

Přidám se k turistům a jak tak tam stojím s tou krosnou lidi začali ke mě chodit a ptát se jestli nechci z něčím pomoct a po cestě do San Pedra ne jedno auto zastavilo a nabídlo vodu či svezení do města.Prvně jsem váhal ale pak jsem usoudil že lepší bude sejít z cesty a najít místo na spaní.Vylezu přes duny na kopec a odkrývá se mi nádherný západ slunce,údolí,v dáli San Pedro,oázy a hory za kterým byla už Argentína.Najdu si nocleh v nedalekém kanonu,zahrabu stan do písku poslouchám praskající stěny a kameny v údolí které pomalu chladlo od denního slunka jak v paneláku radiátor.Večer se mi odměnil kompilací hvězd jižní hemisféry tak čisté a jasné oblohy jak nikdy před tím.Ráno pokračuji do San Pedra cca 12 km a po cestě do Kalami mě zastavuje pár mladíku ze Santiaga co mě zavezli kamsi 35 km od San Pedra na mnoha barev tak že ještě bonus,večer jsem byl už v Calamě.Jinak ať chcete nebo ne,vědci naměřili jedno z největších radioaktivní záření ze slunka právě v okolí sopky Likancabur.

Jan Patak

bonus udoli Rio Grande,Yerba buena

misto kde jsem stravil noc                                                       udoli                                                            tady jsem hledal kde prespat

Takže se stalo něco zvláštního něco až na spirituální úrovni a aby jste to pochopily musím napsat celí příběh jak to vlastně bylo.Potom co mi napsal kamarád do Calami Julio co jsem potkal v Arice že tam má pro mě práci v jednom fastfoodu na pláži jsem se rozhodl opustit Calamu a ještě před odjezdem jsem se chtěl podívat naposled do San Pedra de Atacama a zkusit svoje štěstí.Plán byl jasný dojedu na stopa do města,někam uschovám svoje těžké zavazadlo,oběhnu místní restaurace a když to nevyjde utábořím se někde za městem a ráno odjedu zpět do Ariky. Byl to docela risk protože jsem neměl moc peněz a ještě mě čekala cesta na stopa zpět až k Juliovy a všude kolem jen přítomná poušť. Navíc hrozně moc lidí mě strašilo že je San Pedro přes noc velice nebezpečné. Druhý den jsem se dostal na stopa docela rychle do San Peda které bylo zalito vodou po dešti což bylo divné na nejsušší místo na zemi a projel jsem okolo mrtvého údolí které jde z části vidět když jedete z Calami do Pedra a zase jsem se zamiloval. Zavazadlo jsem po dlouhém přemlouvání v jednom hotelu nechal svému osudu a začal jsem lítat horem dolem po městě.Netrvalo dlouho a už jsem měl práci jen to mělo háček a to že jsem neměl ubytování a jedno z mích pravidel bylo to že nepracuji tam kde nemůžu bydlet a navíc majitel byl vydřiduch za málo peněz.Nic se nedá dělat nájem je hrozně drahý všude a tak jsem se rozhodl odejít za město,rozdělat statečně v neznámém území přes všechna varování stan a rozmyslet se jestli nechám práce v Arice.Ono totiž se mě nechtělo opustit San Pedro ale zase když bych zůstal aspoň na týden mohl bych spát ve stanu a přivydělat si něco málo u vydřiducha.Tím by se mi vlastně naskytla možnost vidět tohle přenádherné území ale zase by to neřešilo problém co potom,protože peníze co bych vydělal by mě pokryly vodu a jídlo na tu dobu a ještě bych měl na bus do Ariky ale otázkou a nebezpečím bylo jestli Julio může počkat s prací na pláži a z vlastní zkušenosti vím že za týden bude pozdě a já byl od Arequipy úplně bez peněz a bez foťáku takže jsem musel fakt rozmýšlet pozorně a nenechat nic náhodě.Rozhodnu se až ráno moudřejší večera protože musím zjistit jestli se dá vůbec za městem přežít noc a já se tady rozmýšlím nad čelím týdnem.Vyzvednu své zavazadlo a smutně si to kráčím skoro už za tmy za město. Vidím ceduli Kamp a tak sejdu dolů najdu majitele a zeptám se za kolik je kamp.řekl mi 5000 pesos cca 10$ dolaru což je nejdražší kamp co jsem kdy navštívil.Smutně koukám jestli by nechtěla s cenou dolů a snažně se ji pokouším v zapojení kombinace smutného obličeje a mávání rukama a nohama pro doplnění španělštiny protože jsem uměl španělsky ale ne v Chile.Do toho se otevírají dveře od jakého si skladu kde se tahá drobounká žena s obrovským agregátem.Vyskočím jak když do mě střelí pomoct ženě potom si opráším ruce přijdu k Bossovy jak Boss a cítím toto je moje šance.Postavím se naproti a říkám s trochu chraptivou španělštinou

,, Nechcete tady pomoci s něčím,,

Boss odpovídá ,,máš řidičský průkaz,,usmál jsem se a plácli jsme si na 200 pesos měsíčně což bylo stejně jak na pláži v Arice a ještě 3krát denně jídlo zato že budu vyzvedávat turisty na autobusáku a dávat jim pozváni do našeho kampu.Docela běžná činnost ve světě se tomuto říká hunter tedy lovec a je to docela oblíbené hlavně u restaurací v Peru.Neměl jsem tenhle typ práce rád se vtírat ale proč to nezkusit.Tím se mi otevřeli dveře do Atakami.

Po zabydlení a nácviku z Bossem na autobusáku jsem třetí den jel už sám a práce byla super.Autobusy jezdily co 45 minut a ve volném času jsem chodil do dětského parku co je naproti terminálu a udělal jsem si z prolézaček mojí posilovnu.Pracoval jsem od 8 ráno kolikrát do půl noci ale zato dvakrát denně do posilovny a ještě jsem měl auto.

Jednoho dne měli autobusy zpoždění a já se rothodl podívat za město s autem.Jen pár metrů směrem naproti autobusum.Navíc byl nádherný výhled na hory a sopku Likankabur y autobusového ale zacláněly mě budovy.

Hned za městem stáli dva mladí stopaři.Zastavím kam jedou a oni kam jedu já říkám že nevím a tak jsem je vzal kousek směrem k Laguně secar.u odbočky která vedla do pouště kluci na mě že když je tam zavezu zaplatí mi vstupné a tak jsem se dostal na Laguny zadarmo.Po nějaké době mě začala chybět kuchyně a tak jsem zase hledal nastoupil jsem k vydřiduchovy ale dlouho to netrvalo za dva dny jsem byl zpět v kampu.Jak tak jsem seděl na autobusovém potkával jsem spoustu lidi vlastně skoro celé město a tak každý už věděl že jsem kuchař.Jednoho krásného dne jsem tak seděl a přišel zamnou jeden co jsem ho potkával denně jak jezdil do práce že má přítelkyni a ta jde vypomáhat na svatbu jako kuchař do jednoho hotelu a že jim chybí lidi.Tak jsem se samozřejmě přidal na 3 dny do 4*hotelu kde jsem se ptal na práci před týdnem a řekli mi že je u nich nemožné dělat.Po svatbě mě našli ještě jednou že jim onemocněla kuchařka a tak jsem začal ráno do 3 na kempu a pak do 11ti na hotelu a pak ještě vyzvednout poslední autobus co přijížděl po půlnoci.No naštěstí že San Pedro je tak malé.Další den jsem tak seděl a majitel jednoho hostelu co vyděl že jsem denně na autobusáku mě nabídl dělat huntera pro něj čímž jsem se stal sluha tří pánů a jel jsem si koupit moji novou kameru do Calami po měsíci.Potom co jsem odpracoval první měsíc majitelka kampu na mě že mi nemůže zaplatit a tak jsem odešel k majiteli hostelu bydlet.Za pár dni to samé řekl i majitel protože vůbec nejezdili lidi do San Pedra byla ta nejnižší sezona a v hotelu už mě taky nemohly nadále držet protože čekaly inspekci.Já už měl prolezlé celé okolí San Pedra a dokonce jeden Francouz potom co slyšel můj příběh se nabídl a pozval mě na projížďku Mrtvím údolím což bylo moje vysněné místo.Proč na začátku píšu o spirituální úrovni?

V san Pedru de Atacama jsem zůstal protože jsem si to přál a vše co jsem si přál v San Pedro do týdne se dostavilo včetně Luxusního hotelu a všech vstupů v okolí za darmo a já tak neutratil v San Pedro de Atakama a vlastně v celém Chile ani korunu jen za foťák a protože už jsem tam nadále nemusel zůstávat brzo ráno jsem odjížděl směr Salta na stopa dokončit cestu přes Patagonii až do posledního města Ushuaia